ייעוץ עסקי בקרה וניהול סיכונים

מודיעין עסקי

בשנים האחרונות כיועץ עסקי ומנהל סיכונים של חברות פרטיות, ציבוריות וממשלתיות נחשפתי רבות לחשיבות של איסוף מידע, עיבודו וניתוחו והשפעתו המכרעת לעיתים על הצלחה או כישלון הארגון.

 

מידע עסקי הוא אחד הגורמים המרכזיים להשגת יתרון תחרותי, אשר הפך את תחום "המודיעין התחרותי" לחלק לגיטימי מהפעילות העסקית של מרבית החברות המובילות בארץ ובעולם.

ארגון המבצע מודיעין עסקי ומתקיים בו תהליך שיטתי, נכון ועקבי מאפשר לאתר את המידע הציבורי מהסביבה התחרותית, ולהפכו למידע ארגוני וזאת בהתאמה לצרכי החברה, יעדיה ומטרותיה.

מודיעין עסקי מאפשר השגת אינפורמציה עדכנית ומדויקת על מגוון תחומים הרלוונטיים לפעילות כל חברה, כגון:

  • מתחרים פוטנציאלים
  • ניתוח מפת האיומים העסקיים
  • שווקים חדשים ואופציות עסקיות חדשות
  • פעילותם ואופן התנהלותם של מתחרים חדשים וותיקים
  • מוצרים וטכנולוגיות
  • קבלת  החלטות ו/או קשרים עסקיים קיימים או מתוכננים של המתחרים
  • אסטרטגיות שיווקיות של המתחרים
  • סקירת מסעות פרסום וקידום מכירות של המתחרים
  • פעילות עסקית ספציפית

להלן מס' דוגמאות לחשיבות המודיעין העסקי והמידע העסקי לארגון

אפל- APPLE

חברת אפל, הפסידה למיקרוסופט בזירת המחשבים הביתיים. הסטת המשאבים והשקעת משאבים חדשים לטובת כניסה לשוק חדש – ייצור טלפונים סלולריים, הן תוצאה של ראייה אסטרטגית ארוכת טווח, שלא הייתה מתאפשרת ללא מעורבות אקטיבית של מודיעין עסקי. כך הציגה אפל לעולם את האייפון, שביצע מהפכה של ממש.

נוקיה-NOKIA

לעתים הבעיה אינה חוסר מידע, אלא טעות בניתוחו ובהערכתו. הדוגמה המוכרת לכך היא של חברת נוקיה. בעוד תאגידים כמו LG סמסונג ומוטורולה השכילו לזהות את התפתחות עולם הסלולר כפונקציה החשובה ביותר עבור הצרכנים, נוקיה המשיכה להשקיע בפיתוח תכונות פונקציונליות אחרות. במקרה זה לנוקיה לא היה חסר המידע שהיה למתחרותיה, אך היא שגתה בזיהוי התובנה הצרכנית ושילמה על כך מחיר כבד.

סוני-SONY

שינוי אסטרטגיה עסקית של חברה, במיוחד אם היא גדולה, אינו מהלך פשוט. מדובר בתהליך ששובר את כל האמונות והתפיסות שהיו קיימות קודם לכן. בנוסף, חברות מובילות רבות סבורות שיש להן מה להפסיד, ולא פעם הן מעדיפות את שמרנות השוק שמשרתת אותן על פני גישה חדשנית. לא פעם ההשקעות בשינוי נראות גבוהות מדי בשלב מקדמי, וכשהאיום אינו ממשי קשה להצדיק את הצורך בהשקעות הללו. לבסוף, אי-אפשר שלא לציין את הגורם האנושי, את אותה הנהלה שיודעת הכול ומקלה ראש במתחרה וביכולותיו ועומדת לא פעם לרועץ בתהליך ניתוח המודיעין התחרותי.

 

רבות הדוגמאות של חברות שאיבדו את הבכורה כי לא השכילו לנתח נכונה את מהלכי המתחרה והשפעתם על השוק. דוגמה בולטת היא חברת SONY שמאז ומעולם הייתה מובילה בתחום מסכי הטלוויזיה. על אף המידע שהיה ברשותה, סוני לא הימרה בעיתוי הנדרש על מהפכת המסכים הדקים וכתוצאה מכך נפגעה מהשקעה בטכנולוגיות הלא נכונות בזמן הלא נכון.

 

אז איך מתמודדים?

 

ראשית, על-ידי הקמה וניהול מערך מקצועי, פעילות מודיעין והחדרת תהליך מובנה הכולל:

  • איסוף מידע
  • ניתוח ומחקר
  • הערכה
  • הפצה

 

על החברה לקיים סקר מקיף ומעמיק בחברה, שמטרתו למפות את מערך האיומים והסיכונים שאליהם חשופה החברה בהיבטים של מודיעין עסקי, להציע המלצות לסגירת הפערים, ובהמשך – ליישם ולהטמיע את ההמלצות בארגון.

תוצאות הסקר יאפשרו לחברה לגבש מסגרת שמתייחסת ומסדירה את נוהלי החברה וכיו"ב.

 

הטמעה מוצלחת של מערך מודיעין עסקי משמעה הטמעה של תרבות ארגונית חדשה בארגון. כל עובדי הארגון, החל מהעובד הזוטר ביותר ועד המנהל הבכיר ביותר, צריכים להכיר עד כמה יקר ערך המידע שנאגר ונאסף בחברה ועד כמה שימוש והגנה על מידע זה חיוני להצלחת הארגון.

 

לסיכום

לאסוף מידע באינטרנט ולהשתתף בכנסים ובתערוכות בארץ ובחו"ל – זה חשוב, אך עדיין רחוק מלהיות מערך מקצועי ומובנה של מודיעין עסקי.

המודיעין העסקי מצריך גורם מקצועי, מיומן ובעל יכולות וכלים מתאימים לאיסוף מידע וניתוחו. רצוי להגדיר את מסגרת התפקיד ואת תרומתו, על מנת להעניק לו גיבוי וסיכוי לייצר השפעה אסטרטגית בארגון. ולבסוף, יש להחליט על תכנית עבודה מוגדרת הכוללת הצבת יעדים תואמים, תוך זיהוי וביצוע פעולות לטווח הקצר ולטווח הארוך.

יצירת קשר