ייעוץ עסקי בקרה וניהול סיכונים

סקר עולמי של חברת ACL ולשכת המבקרים הפנימייםIIA

 דרישות חדשות, הזדמנויות חדשות
The Evolving Role of Internal Audit
סקר עולמי של חברת
ACL  ולשכת המבקרים הפנימייםIIA  העולמית מגלה:
"91% מהמבקרים הפנימיים בעולם תומכים ביישומה של בקרה מתמשכת בארגונם…"

לאור הלחץ ההולך וגובר לשיפור היעילות ועמידה בדרישות רגולציה, נאלצת הביקורת הפנימית להתמודד עם אתגרים חדשים וקביעת סדרי עדיפויות אשר דורשים בחינה מתמדת.

חברת ACL הקנדית הינה חברה מובילה בעולם בתחום פיתוח טכנולוגיות לתחקור נתונים, ניתוח נתונים, דיווח ובקרה (מיוצגת בישראל על ידי משרד אלקלעי מונרוב – בקרה וניהול סיכונים AlMo) בשיתוף עם לשכת המבקרים הפנימיים העולמיתIIA , ערכה סקר גלובלי בנושא הביקורת הפנימית. מטרת הסקר הייתה לבחון את הגורמים העיקריים שמשפיעים על יעילות הבקרה ויישום דרישות חקיקה ותחיקה בארגונים, שימוש עכשווי מול המתוכנן בכלי בקרה אוטומטיים ויכולת הארגונים לקיים בקרה מתמשכת.

הסקר נערך במהלך שנת 2006 וכלל את תגובותיהם של 858 מבקרים פנימיים בכירים מכל העולם, שהיקף הכנסות חברותיהם השנתי עולה על 100 מילון דולר.

בקרה מתמשכת הינה שיטה לבצע בקרה אוטומטית במסגרת ניהול הסיכונים בארגון באופן סדיר ורציף. שימוש בבקרה מתמשכת מאפשר לבקר את הפעילות בשלמותה במקום באופן מדגמי בלבד. פיקוח מתמשך כזה מאפשר למנהלים לפקח על המדיניות והתהליכים העסקיים בצורה היעילה ביותר.

קרוב לחצי מהמבקרים הפנימיים מאמינים שהתמקדותם בפעילות לעמידה בדרישות רגולציה (כגון: SOX) פגעה ביכולתם לבצע ביקורת מערכתית, פיננסית ותפעולית באופן מקיף ומעמיק.

זוהה מחסור בכח אדם מיומן במחלקות הביקורת אשר ביכולתו למלא את הדרישה לביצוע ביקורת מערכות מידע ממוחשבות.

91% מהמבקרים הפנימיים סבורים כי המנהלים והאחראים על התהליכים העסקיים אמורים לשלוט על הבקרות הפנימיות על-ידי בקרה מתמשכת באמצעות כלים אוטומטיים, וברשות כ- 33% מהם קיימת כיום הטכנולוגיה הדרושה לכך או שיש בכוונתם ליישמה כבר בשנה הקרובה.

שימוש נרחב בכלים אוטומטיים מאפשר גישה ל- 100% מהנתונים ויכולת להגדיל ולשפר באופן משמעותי את דיוק ממצאי הביקורת וערך מוסף של ההמלצות וכך למזער באופן משמעותי את הסיכונים בחברה.

אופן השימוש בכלים אוטומטיים משתנה כיום מחברה לחברה, כאשר, לפי הסקר, בשליש מהחברות רק כ- 20% מעובדי הביקורת משתמשים בכלים האוטומטיים לצורכי ניתוח הנתונים. לעומת זאת, בחמישית מהחברות מספר עובדי הביקורת שמשתמשים בכלים האוטומטיים למטרות אלה עומד על 80%.

לפי הסקר, ב- 20% מהחברות לא מיושמת בקרה מתמשכת, ולהלן הסיבות העיקריות לכך:

  • לוחות זמנים צפופים למדי.
  •  מחסור במשאבים (כוח אדם ותקציבים),· חוסר ידע טכני דרוש.
  •  סדרי עדיפויות שונים.
  • אין מספיק ידע ליישם את גישת הבקרה המתמשכת או שהיישום מורכב מדי.
  •  בעיות עם מערכות מחשב בחברה, כולל אי-שלמות ואי-דיוק של הנתונים.
  •  בעיות גישה לנתונים או תמיכה בלתי מספקת של אגף מערכות מידע בחברה.

יחד עם זאת, מהסקר עולה כי 36% מהחברות אימצו את גישת הבקרה המתמשכת החדשה בארגון כולו או בחלק מהתהליכים ו- 39% מהחברות מתכוונות ליישם את הגישה בעתיד הקרוב.

לדברי רו"ח גיא מונרוב, שותף במשרד אלקלעי מונרוב – בקרה וניהול סיכונים (AlMo), אשר משמש נציג חברת ACL בארץ, " ניתן לראות על פי הסקר כי מרבית הארגונים מבינים את החשיבות והיתרונות הגלומים ביישום בקרה מתמשכת בארגון ובעתיד הקרוב אנו נראה ארגונים נוספים שמיישמים את שיטת הבקרה המתמשכת." רו"ח מונרוב הוסיף ואמר "כפועל יוצא מיישום תהליך בקרה מתמשכת על-ידי הטמעת כלי בקרה אוטומטיים (כגון: ACL CCM – Continuous Controls Monitoring) ארגונים יוכלו להשיג ביצועים ויעדי רווח טובים יותר, להימנע מהפסדים כספיים, להבטיח ציות להוראות חוק ולייעל את עבודת הביקורת הפנימית".

הטמעה מוצלחת של הבקרה המתמשכת הינה הכרחית לעמידה במטרות אסטרטגיות של העסק והמפתח להצלחה זו הינה הטכנולוגיה, שהופכת את הבדיקות והבקרות של הביקורת הפנימית לאוטומטיות ומאזנת את עבודת המבקרים הפנימיים.

לתוצאות הסקר המלא בשפה האנגלית לחץ כאן

יצירת קשר